Zdjęcia © Tomasz Koszewnik
1 / 6

Margherita Turewicz LafranchiTHE SHELL COLLECTOR. SEDUCTION AS ART kurator: Piotr Kurka
1—17.3.2019

Wystawa Margherity Turewicz Lafranchi zatytułowana „The Shell Collector. Seduction as Art” jest wielowątkową ekspozycją, zarówno w zakresie użytych środków i form wizualnych (wideo, fotografie, instalacje), jak i warstw interpretacyjnych. Głównym bohaterem jest emigrant z Jamajki o niepokojąco ujmującej powierzchowności. Tytułowa postać o wyraźnie erotycznych proweniencjach odwołuje się do mitu Don Juana i fenomenu uwodzenia. Występuje tu wiele rozpoznawalnych klisz kulturowych zapośredniczonych z kultury masowej (James Bond), ale także ze współczesnych koncepcji takich myślicieli jak Roland Barthes („Fragmenty dyskursu miłosnego”), czy tak kanonicznych dzieł jak „Dziennik uwodziciela” Kierkegaarda. Niezwykle istotny jest tutaj aspekt potrzeby uwodzenia jako przetrwania w obcej kulturze. Instynktowne wykorzystanie archetypowych atutów głównego bohatera jest z jednej strony fascynującym studium zwycięstwa witalności i erotycznej siły w nieprzystępnym środowisku, jakim jest chłodna Szwajcaria, z drugiej strony jest też ilustracją zderzenia kultur, które w obecnych czasach jest przedmiotem nieustannych dywagacji socjologicznych i politycznego dyskursu. Jest w tej wystawie wiele otwartych pytań, zapoczątkowanych chociażby przez strukturalistów i figurę Innego, (która w naszych czasach w bezpośrednim doświadczaniu kryzysu imigranckiego nabiera niepokojącej aktualności), jak też ironii i lekkości w kontradyktorycznym współistnieniu uwodziciela i imigranta w jednej osobie. Okazuje się, że egzystencjalna strategia, stosowana przez głównego bohatera, aby przetrwać, może być jeszcze jedną wzruszającą historią zapośredniczającą fascynujący mit Don Juana.

Piotr Kurka