Clemens WilhelmTHE END OF SOMETHING 9-24.11.23
Fragment notatek o „The End Of Something”, Clemens Wilhelm
Ostatniego lata przed pandemią koronawirusa pod wieżą Eiffla rozgrywa się techno-religijny spektakl – turystyczny rytuał życia dla tych, którzy byli wcześniej, dla tych, którzy przyjdą w przyszłości i dla tych, którzy są teraz.
Końcowy pokaz sztucznych ogni na letnim niebie późnego kapitalizmu, z obietnicami romantycznej miłości i wiecznego piękna. Sen o masowej turystyce – błogosławieństwie i przekleństwie Paryża.
„Dlaczego wszyscy ludzie chcą zobaczyć Wieżę Eiffla? Ponieważ wszyscy inni ludzie chcą zobaczyć Wieżę Eiffla. To tak proste. Musisz zobaczyć Wieżę Eiffla. Co się dzieje, gdy ludzie robią zdjęcie? Wiedzą, że zdjęcia tej wieży już istnieją i że mogą wygooglować dużo lepsze, niż kiedykolwiek będą w stanie zrobić w ciągu kilku sekund. Nie może być tak, że potrzebują zapisu samej wieży. Ale jest coś, co pozwala uchwycić ten moment. Jest to chęć powiedzenia „byłem tutaj”. Jeśli spojrzysz na rzymskie ruiny lub budynki z epoki brązu pokryte graffiti Wikingów na Orkadach, zobaczysz, że nie jest to nic nowego, ludzie zawsze mieli ochotę powiedzieć „byłem tutaj” i napisać to na ścianie. Być może nawet indywidualny odcisk dłoni w jaskiniach z epoki kamienia miał ten cel: indywidualny odcisk dłoni, podobnie jak pismo ręczne, który dowodzi, że dana osoba była tam, w określonym czasie, w określonym miejscu i jako część grupy. Można więc bezpiecznie założyć, że zdjęcie „ja przed wieżą Eiffla” mówi „byłem tutaj” lub lepiej „jestem tutaj”, ponieważ w dzisiejszych czasach jest ono natychmiast udostępniane i publikowane ze znacznikiem czasu.
Ale myślę, że dzieje się też coś większego. Ludzie wyczuwają miliony osób, które zrobiły to wcześniej i które przyjdą w przyszłości i zrobią to samo. Robiąc to teraz, łączysz się z tym niekończącym się łańcuchem ludzi i łączy cię to z dużą grupą. To wystarczy, aby ludzie czuli się dobrze i bezpiecznie, że są częścią „grupy ludzi, którzy widzieli wieżę Eiffla”.”
YOU CHILDREN WILL LEARN TO LIVE THERE
John Butler
Ale Bachlechner
Juliane Henrich
Nicolás Rupcich
kurator: Clemens Wilhelm
Jak wychować dzieci do życia w świecie, który będzie radykalnie różnił się od tego, który znamy? Czy należy otworzyć się na technologię i zastosować logikę eksploracji danych wobec samego siebie? Ile autorefleksji i ile dzielenia się jest jeszcze zdrowe? W jaki sposób algorytmy wielkich korporacji internetowych sterują naszymi pragnieniami i potrzebami i jak doszliśmy do tej nowej formy cyfrowej egzystencji w ostatnich dziesięcioleciach? Jak kłócić się z naturą w obliczu katastrofy klimatycznej, czy po prostu jesteśmy skazani na zagładę? W którym momencie należy przestać mówić o kryzysie i zacząć nazywać go upadkiem?
Ten program wideo gromadzi czterech artystów, którzy głęboko zastanawiają się nad tymi kwestiami i zadają te pytania, a także wiele innych. Przez prace przewija się poczucie niesamowitego przeczucia i grozy zbliżającej się zagłady. Wpływ technologii na nasze życie i efekty narzędzi do ekstrakcji danych stają się namacalne.
Koncepcje tego, co prywatne i publiczne, uległy poważnym zmianom. Gdzie kończy się moje „ja”, a gdzie zaczyna ” to, co na zewnątrz”? Czy jesteśmy częścią „natury”, czy też sprzeciwiamy się jej i chcemy istnieć z dala od niej?
Czy wyginięcie ludzi jest nieuniknione, jeśli wciąż będą niszczyć miejsce przez siebie zamieszkiwane na tej planecie? Czy dane są nową ropą naftową? Czy jestem kopalnią? Czy technologia jest „śmiercią ludzkości”, czy też naszą „jedyną nadzieją” na przetrwanie?
Być może nie poznamy odpowiedzi, ale – niesamowity narrator „Children of the Null” Johna Butlera przypomina nam – „wy, dzieci, nauczycie się tam żyć”.
THE TOURIST & THE LOSS OF THE REAL
Clemens Wilhelm
W „The Tourist and the Loss of the Real”, porywającej eksploracji współczesnej kultury wizualnej, artysta Clemens Wilhelm zabiera nas w prowokującą do myślenia podróż przez nieustannie zmieniające się krajobrazy turystyki, rzeczywistości i percepcji. Poprzez umiejętne połączenie wizualnego opowiadania historii, praca Wilhelma rzuca wyzwanie naszemu konwencjonalnemu rozumieniu podróży i reprezentacji miejsc, zapraszając nas do zakwestionowania autentyczność naszych doświadczeń w erze zdominowanej przez obrazy cyfrowe. Z bystrym okiem na przecięcie sztuki i technologii, pokaz wideo Wilhelma zapowiada się jako pouczająca refleksja na temat współczesnego turysty w poszukiwaniu „prawdziwego” w coraz bardziej zapośredniczonym świecie.
patronat medialny: Radio AFERA
partner: Short Waves Festival, Fundacja Edukacji Kulturalnej Ad Arte
instytucje wspierające: Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań
Projekt graficzny: Moonmadness